موتور های جستجو چه عملیاتی در وبسایت انجام می دهند ؟

موتور های جستجو چه عملیاتی در وبسایت انجام می دهند ؟

نقش موتور های جستجو برای معرفی محصولات ، شرکت و کسب و کارها بر هیچکس پوشیده نیست و هر سال ارزش کار این موتور ها بیش تر از قبل می شود .
کاربران متن ، محصول یا هر چیزی را که می خواهند در مورد آن بدانند در موتور های جستجو نظیر گوگل ،بینگ و یاندکس جستجو کرده و معمولا به نتایج مورد نظر خود می رسند . سوال اینجاست که موتور های جستجو چگونه این مطالب را جمع آوری می کنند .

موتور های جستجوی برای رسیدن به نتایج مطلوب و نمایش آن به کاربران سه عمل را در وبسایت ها انجام می دهند .

– کراولینگ Crawling : خزیدن در وبسایت ها برای جمع آوری اطلاعات

موتور های جستجو از ربات هایی برای خزیدن و جمع آوری محتوای سایت استفاده می کنند . این محتوا شامل متن ، عکس ، لینک و هر چیزی که در صفحه موجود باشد است و این خزنده ها هنگام برخورد به لینکی (چنانچه Nofollow نباشد ) به صفحه آن لینک رفته و عملیات را انجام می دهند .

– ایندکسینگ Indexing : جمع آوری اطلاعات مورد نظر و تحلیل و بررسی آن ها

بعد از خزیدن ربات ها در وب سایت و بررسی محتوای آن ، نوبت به جمع آوری این اطلاعات یا به اصطلاح ایندکس کردن آن می رسد . در این مرحله موتور های جستجو اطلاعات مورد نظر را جمع آوری و ذخیره می کنند تا دسترسی به آن ها ممکن شود .
سرعت ایندکس شدن مطالب به فاکتور های بستگی دارد و برای همه یکسان نیست. اما هرچه سایت شما از لحاظ سئوی مطالب و سئوی داخلی بهتر باشد ارزش آن برای موتور های جستجو نظیر گوگل بیشتر است و به طبع سرعت ایندکس شدن بهتری نیز دارد .
ایندکس شدن یک صفحه به این معنا نیست که دیگر خزنده ها به آن صفحه سر نمی زنند ،بلکه این ربات ها در بازه های زمانی مشخص همواره صفحات را بررسی کرده و اگر تغییری رخ داده باشد آن را اعمال می کنند.
در مقالت بعدی در مورد راه های افزایش سرعت ایندکس شدن مطالب حتما خواهیم نوشت .

این مطلب را بخوانید : سئو چیست ؟

– نتایج Results : نمایش اطلاعات به کاربران

بعد از ایندکس شدن مطالب نوبت به نمایش آن به کاربران است . وقتی فردی به دنبال عبارتی در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر میگردد ، این موتور ها بر حسب صفحاتی که از قبل ایندکس کرده بودن نتایج را به او نشان میدهند .
مهم ترین چیز در اینجا این است که صفحات شما در صفحات اول و در ردیف ها بالاتر باشند . برای رسیدن به این هدف فاکتور های زیادی وجود دارد که در اینجا برخی از مهم ترین فاکتور های گوگل برای رسیدن به صفحات اول جستجو را نام می بریم :

– سرعت بارگذاری صفحات
– نوع تولید محتوا و ارزش نوشتاری آن
– لینک های درونی و ارتباط صفحات داخلی سایت
– لینک های بیرون یا بک لینک های مرتبط با موضوع سایت
– کاربرد کلمات کلیدی در متن و عکس و لینک ها
– نحوه نمایش سایت در دستگاه های مختلف مثل تبلت و موبایل
– فعالیت در شبمه های اجتماعی مثل فیسبوک ، گوگل پلاس ،لینکداین و …
– ضریب خروج (Bounce rate)
– نرخ کلیک (CTR)

بنابر مواردی که در بالا اشاره شده برای رسیدن به نتایج مطلوب شما باید ضمن رعایت یکسری اصول و حق کپی رایت ، تولید محتوای خوب و باکیفیتی داشته باشید و در بازه های زمانی برای آن مطالب منتشر شده، وقت گذاشته و آن ها را دوباره بروز کنید . مطالب خود را همیشه در صفحات موتور های جستجو ، بررسی کنید و برای بهبود محل قرار گرفتن آن تلاش کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو